У своєму тексті
дитяча й сімейна психологиня Світлана Ройз розповідає, як
безпечно говорити з дітьми про надзвичайні ситуації, щоби вони відчували себе
захищеними, чому про це важливо розмовляти, з чого почати й чим
відрізнятиметься розмова залежно від віку.
СУПЕРГЕРОЇ БЕЗПЕКИ
З
дітьми важливо говорити про надзвичайні ситуації зокрема для того, щоб
інформація, яку вони можуть отримати під час самої НС, не шокувала й не
травмувала їх. Підготовка
робить стрес дитини «експертним», виводить її та дорослого зі стану травматичної
безпорадності та вразливості. Пояснюючи, ми протиставляємо тривозі продуктивні
дії.
Розмову важливо
почати, коли вся
сім’я збереться разом.
Можна сісти в коло, щоб усі бачили одне одного й були включені в розмову, а
увага рівномірно розподілялася між усіма членами сім’ї.
Найперше дорослі
мають наголосити, що говорять
про безпеку не тому, що має статися щось небезпечне, а щоби «натренувати «м’яз
безпеки»». Це треба, щоби відчувати свою силу в будь-якій складній ситуації й
почуватися захищеними.
Важливо, щоби дорослі говорили спокійно та
повільно, спостерігаючи, як
змінюються поза та реакції дітей. Дітей молодшого віку краще обіймати чи
тримати за руку. Також треба дати можливість дітям якось відреагувати на
сказане.
Щоби розмова не
лякала, можна призначити
дітей «супергероями безпеки».
Так, важливо розповісти про своє дитинство. Мовляв, коли ви, дорослі, були
дітьми, то ще не були «супергероями безпеки». Ви переживали складний досвід
небезпеки, впоралися з ним, але не були готові, ніколи не тренувалися й не
знали, як діяти в таких ситуаціях. Тому витратили важливий час та сили. Втім,
впоралися б легше, якби знали деякі правила. Ви дуже сподіваєтеся, що ці знання
дітям ніколи не знадобляться, але всі супергерої мають це знати.
Далі треба легітимізувати страх дитини і сказати: «Мені іноді буває страшно, коли я бачу в мультфільмах і кіно пожежу або коли думаю про землетрус. Тобто, коли я думаю про те, що щось може нам загрожувати.