* РАС ‒ розлади
аутичного спектру. ‒ Прим. ред.
Ситуація. У дитини з РАС виявляються порушення
соціальної взаємодії. Дитина не усміхається у відповідь
на усмішку, не дивиться в очі або дивиться, але наче
не бачить тих, хто навколо. Дитина не здатна наслідувати дії
педагога. Тому їй складно опанувати ті чи ті навички, адже
наслідування – природна здатність і прагнення кожного звичайного
дошкільника.
Ваші дії. Знайдіть час для знайомства з дитиною з РАС. Проведіть попередню роботу під час індивідуальних зустрічей. Вони можуть бути нетривалими. Головне – регулярність. Ви встановите контакт із дитиною, навчитеся її розуміти. А вона – призвичаїться до вас, засвоїть певні дії з іграшками, навчиться орієнтуватись у групі.
Ситуація. У дитини з РАС порушена уява.
Це провокує яскраву поведінкову особливість – стереотипію, тобто
схильність до інертності. У дитини є потреба бачити навколишнє
середовище статичним, а послідовність подій – незмінною.
Ваші дії. Дотримуйтеся визначеної структури заняття,
послідовності режимних процесів тощо. Тримайте у групі напохваті
«ту саму» кофтинку, до якої дитина з РАС звикла,
і надягайте саме її. Будьте постійними у виборі особистих
аксесуарів, а ліпше відмовтеся від них на час заняття. Давайте дитині
з РАС одні й ті самі предмети, атрибути для ігор.
Ситуація. Труднощі соціальної взаємодії виявляються також
у нездатності дитини ділитися своїми іграшками й виконувати ігрові
дії, під час яких необхідно що-небудь віддати або помінятися чимось.
Ваші дії. Складіть в окрему коробку необхідні для
занять роздаткові матеріали. Покажіть її дитині, щоб вона знала,
що є «її» коробочка та «її» іграшки. Організовуючи гру,
враховуйте те, що дошкільник з РАС не здатен мінятися
ролями.
Ситуація. Дитина з РАС не розуміє правил, усталених
суспільством. Для неї не існує таких понять, як правильна
чи неправильна, гарна чи погана, прийнятна чи неприпустима
поведінка. Дитина не знає, не відчуває і не розуміє меж
дозволеного. Здатність до несподіваних і жахливих з погляду
соціуму вчинків вразить навіть досвідченого педагога: оголення різних частин
тіла, агресивні та самодеструктивні випади з вириванням свого волосся
або агресією до інших.
Ваші дії. Утримайтеся від емоційної реакції
на будь-які прояви з боку дитини. Зберігайте спокій. Не карайте
й не засуджуйте дитину за те, хибність чого вона не розуміє
й не може зрозуміти. Це – не погане виховання
і не провина батьків. Це – тяжке порушення в діяльності
ЦНС.
Ситуація. Часто дитина з РАС не має елементарних гігієнічних навичок і потреб їх освоїти. Вона не дає себе мити, бо боїться води й дотиків, не дозволяє стригти нігті й волосся, не любить переодягатися. Дитина не переймається тим, що розпатлана й неохайна. Батьки прагнуть, щоб їхня дитина була акуратною й чистою. Але це не завжди виходить.
Ваші дії. Утримайтеся від коментарів щодо зовнішнього
вигляду дитини й будь-яких рекомендацій її батькам. Вони роблять усе
можливе. Будьте готові до того, що в дитячий садок дитина
з РАС приходитиме не завжди в чистому й охайному одязі.
Ситуація. Дошкільник з РАС не вміє спілкуватися,
він не може попросити про що-небудь або відмовитися від пропозиції звичним
для нас способом. Він не вміє розповідати історії й відповідати
на запитання. Часто – взагалі не говорить або копіює фрази людей
навколо, не розуміючи їх змісту.
Ваші дії. Спілкуючись із дитиною з РАС, говоріть
максимально коротко та стисло. Багатослівність втомлює таких дітей
і може спровокувати небажану поведінку.
Джерело: Журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу». ‒ 2021. ‒ № 1
Немає коментарів:
Дописати коментар