Стрес, який
сьогодні переживають усі українці, як дорослі, так і малеча, висуває на
передній план проблему відновлення фізичного і психологічного здоров'я. І тут
неможливо переоцінити роль природи. На жаль, у наш час більшість дорослих і
самі не «підживлюються» від природи, і дітям цього з різних причин не дають
робити. Причини, на перший погляд, ніби й серйозні: небезпечність багатьох
локацій для прогулянок, тимчасово закриті зони лісових і паркових смуг (прикрі
реалії життя українців), надмірна зайнятість дорослих професійною діяльністю...
Звісно, є чимало родин, які зберігають традиції сімейних походів, вечірніх або недільних прогулянок до парку / скверу; проведення вихідних у природі (щоправда, нерідко йдеться про завзяту працю на дачі, але така вже українська ментальність – маємо непереборний потяг до «активного відпочинку»). І все ж перелічені форми сімейного дозвілля – радше про зміну формату «робота – відпочинок», аніж про спрямоване прагнення «природної підзарядки». Пропоную поглянути на природу саме з цього боку: як на своєрідний акумулятор, павербанк – потужний накопичувач і передавач енергії.
ВЗАЄМОДІЯ З ПРИРОДОЮ:
Цілющий вплив природи на фізичне та психічне здоров'я людини здійснюється у
два способи: безпосередньо й опосередковано. Скажете, це неможливо –
спілкуватися з природою опосередковано? Далі ви переконаєтесь, що й такий
формат цілком дієвий. Та спершу розглянемо більш зрозумілий.
Безпосередній спосіб взаємодії
Цей спосіб взаємодії з природою для нас звичний, хоча за останні роки ми
могли й призабути деякі його форми. Тож відновлюємо в пам'яті разом:
§ прогулянки;
§ хвилинки милування;
§ спостереження в природі;
§ праця в природі тощо.
У дошкільному просторі, крім вищезгаданих форм, використовуються:
§ ігри природничоï тематики;
§ подорожі «екологічними стежинами»;
§ цільові прогулянки;
§ ведення календаря природи / щоденника
спостережень у природі тощо.
Безпосередній спосіб взаємодії дає змогу дорослим і дітям: бачити зміни в
житті природних об'єктів; закріплювати й удосконалювати власні знання та уявлення
про природне довкілля; проводити аналогії між природними об'єктами і життям
людини, між реальним природним світом і його відображенням у мистецьких творах
тощо.
Опосередкований спосіб взаємодії
Бувають дні, коли безпосередній контакт із природою через погодні умови або
в силу обставин неможливий. Тоді перебування в природному просторі можна тимчасово
замінити на «віртуальні», символічні зустрічі з природою. Наведемо приклади
таких форм взаємодії.
§
Спостереження за погодою і природними
об'єктами з вікна.
Так, при цьому ми не отримуємо вражень від нюхального і кінестетичного каналів,
але задіюємо візуальний та аудіальний (якщо відчинити вікно).
§
Читання художніх творів, у яких яскраво
розкривається світ природи. Дітей варто ознайомити з творами зі збірки В. Сухомлинського «Казки під
голубим небом», казками й оповіданнями про природу талановитих сучасних
письменниць М. Пономаренко і Г. Бєлєнької, матеріалами проєкту «Живі
письменники. Дошкілля» та ін. Дорослим радимо прочитати такі твори, як: «Горянин»,
«Діти папороті», «Різнотрав'я», «Чарунки днів» та ін. М. Дочинця; «Природа всіх
речей» Е. Ґілберт; балада «Вільшаний король» Й. Гете; новела «Битва» й
оповідання «Природа» О. Кобилянської; оповідання «Ялинка», «Intermezzo»
М. Коцюбинського; драма-феєрія «Лісова пісня» Лесі Українки; поема-казка «Крило»
Б. Олійника; поезії Б.-І. Антонича та І. Драча тощо).
§
Сторітелінг: оповідки дорослого про прогулянки й спостереження в
природі, взаємодію з природними об'єктами.
§
Слухання звуків природи, музичних п'єс,
у яких вони відтворюються, розглядання світлин, картин та перегляд відео з
різними пейзажами.
Такі засоби,
безперечно, стануть потужною мотивацією до прогулянок у природу, активної
взаємодії з її об'єктами і переживання захопливих моментів співзвучності з нею.
Важливо перейти від
традиційних патернів, які перестали працювати, на кшталт «виховувати любов до
природи», «учити турбуватися про братів наших менших», до прищеплення почуття
вдячності до природи, а також формування любові-емпатії, любові-співчуття.
ЯК ЗАБЕЗПЕЧИТИ ЕМОЦІЙНЕ СПІЛКУВАННЯ З ПРИРОДОЮ
Природа зазвичай викликає в дітей масу різноманітних емоцій. Завдання
дорослих – підтримувати цей вогонь запалу, здивування й захоплення, а не гасити
його «водою» свого прагматизму («Ходімо
швидше, ніколи розглядати»; «Не йди туди, забруднишшся»; «Не чіпай, укусить»)
чи «освітнього тоталітаризму» («Як називається
кущик?»; «Підійдіть усі до мене, я розповім казку про квітку»; «Хто знає вірші
про сонечко? Розкажіть»; «Знайдіть на майданчику дерева, назва яких починається
зі звука [к]»).
Варто відтворювати форми взаємодії з дітьми під час прогулянок, аби наголосити,
що все добре в міру, і формування знань та відповідних навичок у спілкуванні з
природою не більш важливе, ніж емоційний складник.
Якщо проґавимо момент і не закладемо підвалини
емоційної та чуттєвої культури дітей, у школі може бути вже пізно – вони
втратять здатність милуватися красою, бачити й відчувати її, відкрито
висловлювати свої емоції та ділитися враженнями.
Отже, які форми роботи допоможуть забезпечити повноцінне емоційне
спілкування з природою?
Практикум «Усміхаємося світові»
Дорослий показує приклад щоденного акту «дарування усмішки» природним
об'єктам. Можна використовувати лише невербальнi засоби (міміка, жести) або
супроводжувати їх словами («Привіт, деревце!»; «Доброго ранку, квіточки! Як
поживаете?», «Вітаємо, пане клене!» тощо).
Діти разом із дорослим придумують слоган, який мотивує, заохочує усміхатися
не тільки до природних об'єктів, а й одне до одного. Можна придумати власні
віршовані рядки або скористатися традиційними прислів'ями чи приказками.
Етюди
Дітям варто пропонувати відчути себе частиною довкілля і перевтілюватися в
різні образи. У пригоді стають медитативні вправи – діти уявляють себе різними
природними об'єктами, намагаються «відчути їх із середини» («Небо», «Сонечко», «Квітка» та ін.);
психогімнастичні та пантомімічні вправи та етюди («Я – дерево» тощо).
Хвилинки милування
Дорослий пояснює значення слова «милуватися»: захоплено споглядати, пестити
очима чи серцем, зачаровуватися; часто сам уживає ці слова в процесі спостереження
за природними об'єктами («Я милуюся
квітами»; «Я милуюся жовтими листочками на клені») і в побуті («Ця картина на стіні милує око»; «Я милуюся
тим, як гарно сьогодні сервіровані наші столи / як ти будуєш фортецю / як ви
гарно граєтесь / як ви допомагаєте одне одному»), подаючи приклад побудови
речень. Лише коли діти осягнуть сенс слова, вони стають здатними до усвідомленого
милування.
Дорослий показує приклад мовчазного милування: положення тіла, міміка, очі
свідчать про уявний німий діалог з об'єктом, передають почуття вдячності за
красу, відвертого захоплення, радості від зустрічі з красою, причетності до
неї. Варто спонукати малечу до рефлексії обміну враженнями. Спершу мають
висловитись діти, а потім обов'язкова щира і грамотна рефлексія дорослого («Милуючись вербою, я ніби почула від неї
розповідь про те, як вона любить, коли вітер гойдає її віти, як сонечко
зігріває її листочки, а дощик напуває їх і робить лискучими та гарними. І я
подумки сказала їй, що вона дуже ошатна й миловидна. А ще пообіцяла, що намалюю
її»; «Мої очі милувалися блакитним небом. Не було жодних думок. Я просто
дивилася на нього і ніби пила оту блакить, наповнюючись чимось великим»).
Поетичний стиль таких відвертих дорослих рефлексій, упевнена, буде близький
дітям.
Попри переконання деяких педагогів у недоцільності
використання рефлексії в дошкіллі, вважаємо, що підґрунтя маємо закладати вже
зараз, позаяк рефлексія дзеркало, у якому малюк бачить себе, усвідомлює свою
неповторність і особливість, це інструмент для вивчення власних емоційних
реакцій, поведінкових проявів і ставлення до себе оточення.
Рефлексійний практикум «Спогади»
Дорослий показує приклад проведення аналогії між природним об'єктом у
сьогоденні й у минулому («Таку само гарну
калину я пам'ятаю з дитинства – мій батько посадив її на подвір'ї»). Такі
порівняння надають особливого емоційного забарвлення сприйняттю, розвивають у
дітей спостережливістьвість, увагу та прихильність до певних природних об’єктів.
Дорослий підказує дітям, як можна порівнювати об'єкти, розташовані в різних
місцях («Які різні ялинки в нас на
майданчику і в головному парку міста! Хто помітив відмінність? Як ви
почуваєтеся біля однієї й біля іншої?»).
Фокус уваги завжди має бути на досвіді дітей,
їхніх емоціях і відчуттях, проживанні ними моментів взаємодії з природою.
Дорослий забезпечує збереження в дитячій пам'яті ланцюжка спостережень за
змінами певного об'єкта: за допомогою нагадувань, щоденників спостережень,
малюнків тощо («А пам'ятаєте, якою наша
вербичка була навесні / місяць тому / тиждень тому?», «Пригадаймо разом, що
зовсім нещодавно росло на нашому городі»).
Бесіди з різними типами запитань
Репродуктивні
запитання відтворюють
певну інформацію, зміст літературного тексту, діяльності тощо («Що ми робили сьогодні?»; «Про кого
розповідає ця казка?»; «Які ви знаєте назви декоративних квітів?»).
Евристично-пошукові
передбачають
аналіз і синтез причинно-наслідкових зв'язків, пошук шляхів розв'язання певних
проблем («Що було раніше? Що буде потім?»;
«Чим можна пояснити такі зміни?»; «Як можна допомогти персонажу?»).
Творчі покликані пробудити уяву і фантазію
дітей у певному контексті («Якби ти був
чарівником / була чарівницею, якби ти допоміг / допомогла пташкам узимку?»; «Якби
в тебе була чарівна паличка, що б ми зробив / зробила, аби виправити ситуацію?»).
Рефлексійні
запитання стосуються
емоцій і вражень; спрямовані на аналіз та оцінювання процесу й результату
діяльності, порівняння з наявним життєвим досвідом.
Пропонуємо власну класифікація рефлексійних запитань. Кожне з них може
стати мінівправою чи етюдом, пов'язаним із взаємодією з природою.
Рефлексійні
запитання-мотиватори
s Що сьогодні приготувала для мене
природа?
s Чим природа порадує мене сьогодні?
s Чим мене здивує нині моя рідна верба?
s Що я почую від пташок під час
прогулянки?
s Яку радість я зможу подарувати природі
сьогодні?
s Яку добру справу я можу зробити для
природи?
Важливо донести
до дітей думку, що усмішка, переживання й слова вдячності, почуття задоволення
і захвату теж можуть бути добрими справами (якщо немає змоги виконати тут і тепер
реальну дію, наприклад, підгорнути листя до стовбура дерева на зиму,
підгодувати качок, повісити годівничку та ін., варто «надати психологічну
допомогу» природі).
Узагальнювальні
рефлексійні запитання (пострефлексія)
s Що ти відчував / відчувала сьогодні,
коли спілкувався/спілкувалася з природою?
s Яку силу ти сьогодні отримав / отримала
від природи?
s Чим ти зміг / змогла поділитися з
природою?
s За що ти сьогодні подякував /
подякувала природі?
s Які емоцiï ти сьогодні відчув /
відчула, милуючись природою (інтерес,
захват, здивування, збентеження, зачарованість, натхнення, смуток, прикрість,
жалість, любов)?
Текст запитань можна й треба коригувати залежно
від віку дітей, рівня їхньої підготовленості, ситуації та етапності спостережень
у природі.
Вправа «Заземлення: 5 векторів»
Дорослий розповідає
дітям, що в житті трапляються моменти, коли емоції «накривають з головою», і
для відновлення рівноваги треба виконати 5 дій:
s «зачепитися очима» за якийсь об'єкт
(візуальний канал);
s почути конкретний звук й усвідомити
почуте; якщо немає таких об'єктів, самим видати звук (аудіальний (слуховий)
канал);
s торкнутися рукою до чогось чи когось
(кінестетичний (тактильний) канал);
s відчути певний запах (нюховий канал);
s скуштувати щось, зосередитись на смаку
(смаковий канал).
Дорослий показує,
як можна «заземлитися»: наприклад, подивитися по-особливому на квітучу акацію,
покласти руку на її стовбур, вдихнути запах її квітів, послухати, як шелестить
вітер у її вітах або метушаться бджоли в її квітках. Після «акту заземлення»
дорослий пропонує обмінятися враженнями і почуттями.
Вправа «Королівська хода»
Дорослий розповідає, що зберегти або відновити баланс зазвичай допомагає «королівська
хода», яка дає можливість бути обережним до всіх мешканців царства природи і не
«розплескати» силу, яку можна отримати від довкілля.
Показує приклад «королівської ходи»: крокує дуже повільно, ставлячи ноги
одну перед одною (за аналогією з ходінням по канату). Разом з дітьми мовчки проходять
певну відстань, прислухаючись як до звуків природи, так і до власних відчуттів.
Те, що діти спочатку сприйматимуть як гру, згодом стане
ефективним засобом відновлення емоційної рівноваги.
Доцільні також ходіння босоніж по землі, по росі; використання природних
об'єктів для рухливих і спортивних ігор; дихальні вправи; вправа «Пальмінг» (із
ранковим сонцем) тощо.
Артпрактика «Скульптура моєï сили»
Дорослий нагадує дітям, що таке скульптура, особливості її будови. Потім
важливо проговорити, коли діти почуваються сильними (не тільки фізично, а й психологічно,
емоційно), і запропонувати створити скульптури своєї сили з природних матеріалів,
які вони назбирали на прогулянці.
Рефлексійні
запитання
s Як ти назвеш свою роботу?
s Як у ній відображена твоя сила?
s Які емоції ти відчував/відчувала у процесі
роботи?
s Які почуття викликає в тебе твоя скульптура?
s У яких ситуаціях тобі знадобляться сила
та енергія?
Сподіваюся, що ці міркування
й запропоновані практики спонукають багатьох педагогів і батьків змінити вектор
звичного сприйняття природи і допоможуть віднайти джерела поповнення власних
ресурсів у ці складні часи.
Джерело: Журнал «Дошкільне виховання». ‒ 2023. ‒ № 1
Немає коментарів:
Дописати коментар